Cand.it.-studerende vandt konkurrence med løsning til at undgå bedrageri i mobilbanken

Tværfagligt samarbejde på tværs af uddannelser og uddannelsesinstitutioner gjorde fire cand.it.-studerende i stand til at udvikle en prototype på bare 24 timer under Cand.it Case Competition 2022. For de studerende var mixet af kompetencer i gruppen guld værd, da de skulle finde en måde at forbedre informationssikkerheden.

Last modified: 13.04.2022

På billedet er, fra venstre: Ida Bang Hansen, Cognitive Science, Aarhus Universitet, Rokas Maksevicius, Cognitive Science, Aarhus Universitet, Lasse Dige, Interaktive digitale medier, Aalborg Universitet, Nicolai Hald Jepsen, Interaktive digitale medier, Aalborg Universitet, Duong Anders Le, Chief Information Security Officer, Jyske Bank, Louise Kjærgaard, Senior UX Designer, Jyske Bank. Foto: Cand.it-vest Samarbejdende universiteter.

En løsning, så brugere kan spotte bedragere i deres mobilbank, vandt prisen i kategorien Security by Design, da de bedste forslag blev kåret i Cand.it Case Competition 2022. Vinderne bag idéen er en tværfaglig gruppe med to studerende fra Interaktive Digitale Medier på Aalborg Universitet og to fra Cognitive Science på Aarhus Universitet. Ifølge dommerne udmærkede løsningen sig ved både at have fokus på design og samtidig have mange gode overvejelser med om brugerne. Generelt var der ros for at udvikle idéer, der faktisk ville kunne implementeres.

På tværs af uddannelser og universiteter arbejdede de studerende med løsningsforslag til at styrke informationssikkerheden gennem design – en case, der var præsenteret af Jyske Bank. Og netop samarbejdet på tværs af uddannelser var en kæmpe gevinst, fortæller Nicolai Hald Jepsen og Lasse Sand Dige, som begge studerer på Interaktive Digitale Medier:

- Da vi skulle sætte os fast på en løsning, gav tværfagligheden os vigtige pointer fra begge fagligheder. Ida og Rokas har enormt stor viden indenfor det kognitive, mens Lasse og jeg har stor erfaring med at inddrage brugerne og sætte kravene til funktionaliteten af programmet. Hertil har Lasse og jeg også erfaring med konkrete programmer til at lave en fungerende prototype, som vi er blevet introduceret til på studiet. Vi er ikke i tvivl om, at det var muligheden for at arbejde tværfagligt, der er skyld i vores succes til Case Competition.

Studerende uddannes til at løse tvetydige og uhåndterlige problemer

De to AAU-studerende er bekendt med den type tværfaglige forløb fra tidligere. Fx deltog de i efteråret 2021 i workshoppen U-CrAc, der finder sted på Aalborg Universitet hvert år over et par uger. U-CrAc er en bruger-centreret tværfaglig workshop, der udbydes af undervisere fra Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign, hvor de studerende arbejder med cases, som er stillet af virksomheder fra både den private og offentlige sektor.

Søren Bolvig, der er lektor og ankerlærer ved uddannelsen Interaktive Digitale Medier siger:

- På uddannelsen har vi stort fokus på at give de studerende en kombination af analytiske og konstruerende kompetencer. De studerende skal ikke kun kunne belyse tvetydige og uhåndterlige problemer, men også løse dem i samarbejde med andre komplementerende kompetencer, da det afspejler deres kommende praksis. Derfor samarbejder vi ofte med både andre uddannelser og det omkringliggende samfund.

Fakta og yderligere information:

Cand.it. Case Competition

Vinderholdet bestod af:

Ida Bang Hansen, Cognitive Science, Aarhus Universitet.

Rokas Maksevicius, Cognitive Science, Aarhus Universitet.

Lasse Dige, Interaktive digitale medier, Aalborg Universitet.

Nicolai Hald Jepsen, Interaktive digitale medier, Aalborg Universitet.

Ankerlærer: Søren Bolvig

U-CrAc