Grov Konfækt er er indstillet til Montana litteraturprisen

GROV KONFÆKT - Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73, som er skrevet af blandt andre Frederik Stjernfeldt fra Institut for Kommunikation og Psykologi, er indstillet med begrundelse i forfatternes grundige arbejde, der har givet et helt nyt blik på offentlighed og ytringsfrihed i 1700-tallet, der rækker ind i en moderne virkelighed.

Last modified: 01.02.2021

Montanas litteraturpris er en dansk litteraturpris, som uddeles i samarbejde mellem Montana, Dagbladet Information og Testrup Højskole. Prisen gives til et aktuelt dansk værk, som er fornyende, eller som formår at fremstille virkeligheden på en ny og overraskende måde. Montana sponsorerer prisen, som er på 100.000 kr.

Værket 'GROV KONFÆKT - Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73" af Frederik Stjernfeldt, Henrik Horstbøll, og Ulrik Langen er blandt de otte nominerede bøger. Fra udvalgets begrundelse for at nominere GROV KONFÆKT hedder det:

”Forfatterne har med deres grundige arbejde med et omfangsrigt kildemateriale givet os et helt nyt blik på offentlighed og ytringsfrihed i 1700-tallet, der rækker ind i en moderne virkelighed”

Prisen uddeles d. 3. marts 2021.

Læs om GROV KONFÆKT - Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73